Aankondiging

#1 2013-11-22 22:04:03

Weyer
Lid
Nieuwegein
2013-11-22
2

beveiliging via .htaccess

Ik heb mijn Piwigo installatie doorzoekbaar gemaakt voor zoekmachines via een robots.txt bestand in de root van de Piwigo install. Ook wilde ik via .htaccess één en ander afschermen voor de buitenwereld. Bestaan er voorbeelden van .htaccess specifiek voor Piwigo? kan bijv. de /admin/ directory dicht voor alles behalve mijn eigen IP?

Offline

#2 2013-11-24 10:30:21

marjolein
Lid
Amsterdam, NL
2013-11-24
2

Re: beveiliging via .htaccess

Ja, het is in principe mogelijk toegang tot Piwigo of onderdelen af te schermen door middel van .htaccess. Denk er wel aan dat dit ook nadelen kan hebben.

In ieder geval is het aan te raden een niet eenvoudig te 'raden' gebruikersnaam voor je 'Webmaster' (hoogste toegangsnivo) account te kiezen (zeker niet 'admin'), en een sterk wachtwoord. Als je dat nog niet hebt, kun je eerst zo'n account vanuit je admin aanmaken met het hoogste toegangsnivo, dan daarmee inloggen, en je oude account verwijderen. Ook is aan te raden je 'webmaster' account alleen te gebruiken voor administratie, en niet voor het uploaden van foto's: op die manier geef je je webmaster accountnaam niet prijs.

Als je dan ook op IP adres wilt afschermen, moet je wel met een aantal dingen rekening houden:
- je moet een "vast' IP adres hebben (niet alle providers geven dat)
- als je provider IPv6 ondersteaunt (heb je zo'n adres?) dan moet je zowel IPv4 als IPv6 in je .htaccess opnemen
- als je toegang geeft tot één adres, kun je wel vanaf je vaste verbinding thuis inloggen, maar niet met bv. je telefoon of tablet als je niet thuis bent! (Er bv. is een handige Piwigo app om foto's vanaf je mobiel of tablet te kunnen uploaden, en ook (vooraf) albums aan te maken. Beschikbaar voor zowel iOS als Android!) En als je mobiel bent, verandert je IP adres naarmate je je voortplaatst...

Ik heb nog even op het Engelse forum gespit maar vind daar niet zo een-twee-drie een 'standaard oplossing' - maar ja, iedereen gebruikt Piwigo weer anders. Als je wat Engels begrijpt: je zult daar niet alleen veel meer gebruikers (en dus support) aantreffen, maar ook verscheidene Nederlanders: http://piwigo.org/forum/index.php (helaas heb je een apart account nodig om daar te posten, maar zoeken en lezen kan altijd).

Succes!

-- Marjolein

Offline

Bulletin Board voettekst


Notice: Undefined index: Powered by in /var/www/nl.piwigo.org/forum/footer.php on line 116
FluxBB

github twitter newsletter Donatie Piwigo.org © 2002-2024 · Contact